Svar: Elsker sutteflaske, hader grød

17. februar 2014

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) dejligt at høre, at du har haft glæde af de svar jeg har givet til andre og at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)

Din dreng må meget gerne få de 2 flasker modermælkserstatning dagligt. Det er helt naturligt at han stadig har brug for flaske og det vil være super fint og alderssvarende med to flasker der ligger aften og sen aften - f.eks. kl 19 og 24, som lyder til at være tilfældet hos jer. Hvis han får 400 ml mme dagligt, så vil han få sit jernbehov dækket den vej igennem, hvis han ikke får dette, så bør du tilbyde ham jerntilskud dagligt og så er det naturligt lettere med flasken, især når han nu er glad for at få sine flasker :)

Derudover er flaskerne naturlivis også med til at sikre ham en vis mængde væske og det er de færreste børn som i 10 måneders alderen kan få deres væskebehov dækket, hvis de skal drikke det hele af en kop. Det er erfor rigtig fint at flaskerne ligger aften og sen aften, fordi det er med til at sikre ham væske nok uden at mælkeindtaget får betydning for hans øvrige indtag af mad. Det lyder ikke som om at det er hans flasker / mælkeindtag, som påvirker hans lyst til grød, snarere som om at han ikke er den store grødspiser, han bryder sig ikke så meget om det.

Du må prøve med noget andet end grød. Du kan f.eks. forsøge med minifras - evt. lade dem stå lidt, så de bliver opblødt i lidt sødmælk. Du må også godt forsøge med almindelige havregryn med lidt sukker og sødmælk. Igen ...

Annonce

... lade det stå lidt, så det bliver opblødt og han så bedre kan kapere det i maven. Også tykmælk eller neutral yoghurt med rugbrødsdrys, havregryn, revne æbler eller lignende kan være en god idé at give ham. Ligesom han naturligvis skal have mad, som du selv spiser.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Tilbydes havregryn med sødmælk, minifras med sødmælk eller lignende, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, rester fra aftensmaden eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos eller lignende, frisk frugt i hånden, 1/2 bolle med smør, ost osv. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - udgangspunktet er den mad som du selv spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Igen mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kan tilbydes en banan som godnatmad, hvis han kan lide banan :)

Flaske (ca. 200 ml) og puttes til natten 19.30

Sen aften 24: Flaske (ca. 200 ml) og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Jeg håber at ovenstående tanker og plan giver lidt idé om, hvordan du kan komme lidt videre og hvad din drengs behov er :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder