Svar: Elsker sutteflaske, hader grød
17. februar 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) dejligt at høre, at du har haft glæde af de svar jeg har givet til andre og at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Din dreng må meget gerne få de 2 flasker modermælkserstatning dagligt. Det er helt naturligt at han stadig har brug for flaske og det vil være super fint og alderssvarende med to flasker der ligger aften og sen aften - f.eks. kl 19 og 24, som lyder til at være tilfældet hos jer. Hvis han får 400 ml mme dagligt, så vil han få sit jernbehov dækket den vej igennem, hvis han ikke får dette, så bør du tilbyde ham jerntilskud dagligt og så er det naturligt lettere med flasken, især når han nu er glad for at få sine flasker :)
Derudover er flaskerne naturlivis også med til at sikre ham en vis mængde væske og det er de færreste børn som i 10 måneders alderen kan få deres væskebehov dækket, hvis de skal drikke det hele af en kop. Det er erfor rigtig fint at flaskerne ligger aften og sen aften, fordi det er med til at sikre ham væske nok uden at mælkeindtaget får betydning for hans øvrige indtag af mad. Det lyder ikke som om at det er hans flasker / mælkeindtag, som påvirker hans lyst til grød, snarere som om at han ikke er den store grødspiser, han bryder sig ikke så meget om det.
Du må prøve med noget andet end grød. Du kan f.eks. forsøge med minifras - evt. lade dem stå lidt, så de bliver opblødt i lidt sødmælk. Du må også godt forsøge med almindelige havregryn med lidt sukker og sødmælk. Igen lade det stå lidt, så det bliver opblødt og han så bedre kan kapere det i maven. Også tykmælk eller neutral yoghurt med rugbrødsdrys, havregryn, revne æbler eller lignende kan være en god idé at give ham. Ligesom han naturligvis skal have mad, som du selv spiser.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Tilbydes havregryn med sødmælk, minifras med sødmælk eller lignende, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, rester fra aftensmaden eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos eller lignende, frisk frugt i hånden, 1/2 bolle med smør, ost osv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - udgangspunktet er den mad som du selv spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Igen mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kan tilbydes en banan som godnatmad, hvis han kan lide banan :)
Flaske (ca. 200 ml) og puttes til natten 19.30
Sen aften 24: Flaske (ca. 200 ml) og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan giver lidt idé om, hvordan du kan komme lidt videre og hvad din drengs behov er :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske